Tips till att gå ner i vikt – Hjälpmedel & Dagliga rutiner

Här är tips som kan hjälpa dig att gå ner i vikt, såsom hjälpmedel att skaffa och dagliga rutiner och vanor att införa.

Relaterat: 1200 kalorier per dag för viktminskning – Min erfarenhet

Varför vilja gå ner i vikt?

Det kan finnas flera olika anledningar till att vilja gå ner i vikt. För hälsan, eller för att känna sig snygg och bekväm i sin egen kropp, eller bara för att det är roligt att ha ett projekt på gång. 

Oavsett, så väljer du över din egna kropp och gör exakt vad du vill! Jag tänker inte lägga mig i anledningen till varför du vill leva som du vill. Jag är bara här för att ge dem tips jag kan ge.

Personligen älskar jag att hålla kolla på min kropp, vilket inkluderar hur jag äter (periodisk fasta, matkvalité, konsumerade kalorier och även begränsning av ohälsosamma intag), träning, kroppsmått, sömn, och dagliga aktiviteter och vanor. I det här är kontroll av vikt också såklart relevant, både i form av att jag vill ha en rent objektivt hälsosam vikt och kroppstillstånd, men också för att jag har vissa estetiska preferenser över hur mitt ideala jag ser ut. 

Skulle dock i allmänhet rekommendera att inte basera för mycket av sitt självkänsla och självförtroende på sitt utseende, då våra kroppar bara är ett yttre skal för oss. Vi valde inte hur vi skulle födas, och det finns naturliga begränsningar för vad vi kan uppnå fysiskt. Det är nog trevligare att leva genom att värdera andra saker högre än sitt utseende, men jag förstår såklart varför man bryr sig om sitt utseende.

Redskap och hjälpmedel

Det här är dem sakerna som alltid hjälper mig i processen att gå ner i vikt eller i mina ansträngningar i att kontrollera min hälsa och vikt.

  • Aktivitetsklocka / Smartwatch (T.ex. Apple Watch, Huawei smartwatch, Fitbit). Smart watches som kan mäta din puls, steg, och antal kalorier du bränner är ett väldigt bra redskap att använda för att gå ner i vikt eller för att hålla koll på din aktivitetsnivå i allmänhet. Du behöver inte ens köpa det nyaste eller dyraste, utan även äldre billigare modeller fungerar. Jag använder själv Apple Watch första generationen som dem inte ens säljer längre, och den uppfyller sin funktion (logga träningspass, räkna steg, räkna antal brända kalorier, och tid)
  • Våg (kroppsvikt). Att väga sig varje morgon, kontinuerligt, och logga sin vikt i en app eller annan form av graf är extremt hjälpsamt när man vill gå ner i vikt. Kroppens vikt kan variera väldigt mycket från dag till dag beroende på svullnader, vattennivåer, hormoner, träning, matintag, vad som egentligen. Så mitt tips är att inte fästa sig för mycket på en viss siffra vid en specifik tidpunkt, utan istället kolla på relationen mellan dina dagliga rutiner över tid och din vikt.
  • Logga mat i app. Det här kan vara extremt viktigt speciellt i början när du ännu inte lärt dig per intuition hur många kalorier och näringsämnen olika maträtter och snacks har. Tips på appar: Lifesum och Myfitnesspal. 
  • Ta progress bilder. Som sagt, siffran på vågen är opålitlig och oregelbunden. Speciellt om du också styrketränar samtidigt (muskler väger mer än fett). Jag skulle därför också rekommendera att ta bilder på din kropp med jämna mellanrum som du sedan kan jämföra. 
  • Social avhållsamhet. Let’s be honest. Mycket av det hälsosammaste och kalori-rikaste intagen vi gör, såsom alkohol, fet mat och snack, gör i sällskap med andra. Det kan vara extremt svårt att gå ner i vikt om man konstant trycker i sig en massa ohälsosamt. Därför kan jag tycka att det hjälper att i perioder hålla mig för mig själv, i alla fall runt måltider.
  • Sätt upp dagliga rutiner. Det som hjälper mig att bibehålla en önskvärd vikt över tid är inte att gå upp och ner i vikt extremt fram och tillbaka. Utan det är att skapa och bibehålla hälsosamma och aktiva rutiner som gör varenda dag. Läs mer om detta i nästa avsnitt.
  • Inspirationsbilder. Detta kan vara ett tabu tips, då man inte ska jämföra sig med andra och så vidare. Men för mig hjälper det mycket att hitta bilder på kroppar som är ungefär såsom jag själv vill se ut, och kolla på dem som riktlinjer och motivation när det behövs.

Dagliga rutiner

Jag är en extremt stark förespråkare för tyngden av dagliga rutiner och vanor. Jag tror på att det är dem små sakerna vi gör, varje dag, om och om igen, över lång tid, som skapar vem vi är på lång sikt.

Relaterat: Atomic Habits (James Clear) – Framgång genom små vardagliga rutiner

För jag tror, att om du bara tänker att du ska gå ner i vikt snabbt på några veckor, och sen leva som vanligt igen, så kommer du snart gått upp i vikt igen. Men om du istället fokuserar på att bygga dagliga vanor och rutiner som du kan hålla uppe i resten av ditt liv, då kommer du kunna se till att du kommer behålla din idealvikt och kroppsform för alltid.

Exempel på dagliga rutiner (som jag gör):

  • Periodisk fasta (intermittent fasting) 
  • Väga sig varje morgon och logga vikten i en app
  • Dricka tillräckligt med vatten mellan alla måltider
  • Ha en grundstruktur i måltider (bas-måltider du roterar som du vet kaloriintag och näringen av)
  • Träning (träna eller motionera minimum 30 minuter varenda dag)
  • Begränsa ohälsosamt intag (T.ex. hålla snacks och alkohol främst till helger och högtider. Dock får man såklart vara flexibel här om man ska kunna hålla uppe vanan för resten av livet)
  • Påminna mig själv om vem jag vill vara och hur mitt ideala jag ser ut och beter sig

Alla dem här vanorna är väldigt lätta att göra dagligen när du väl har fått in vanan. Jag har hållit på med alla dessa vanor i minst 5 år nu (och av och på innan det). Nu behåller jag den kroppsvikt och kroppsform jag vill ha utan mycket ansträngning. 

Det handlar också om att skaffa sig en identitet av vem man vill vara, och bete sig utefter den identitet. Du är inte någon som ”försöker gå ner i vikt”, du är någon som väger och ser ut så som du vill, men bara inte är riktigt där än. Det här gör en skillnad mentalt, och minskar hur mycket du upplever att du behöver kämpa för att vara den du vill vara.

Lycka till nu!

Lämna ett svar