1200 kalorier per dag för viktminskning – Min erfarenhet

You are currently viewing 1200 kalorier per dag  för viktminskning – Min erfarenhet

Jag vill med den här artikeln dela med mig av det jag lärt mig av att äta 1200 kalorier per dag för viktminskning. Saker att tänka på, för och nackdelar med metoden, och resultat jag haft.

Obs! Jag vet att det här med att räkna kalorier och gå ner i vikt är ett lite tabu ämne att prata om, speciellt om man är en ung tjej. Men det är något jag har haft mycket erfarenhet av och vill dela med mig om det jag lärt mig. Vikt behöver inte vara något tätt knutit till sitt självförtroende, utan jag ser vikt, träning, och kost som en del av personlig utveckling.

Relaterat: Vad är kaloriunderskott?

Om Kalorier och vikt

Här kommer först lite fakta om kalorier och dess förhållande med kroppsvikt:

  • Vår vikt och viktförändringar är ett resultat av antal kalorier vi får i oss, versus antal kalorier som vi bränner.
    • På engelska kallar man det CICO (= calories in, calories out).
  • Ett kilogram fett beräknas i snitt motsvara 7500 kalorier.
    • Så för att gå ner ett kilogram i fett, behöver man ligga på ett underskott av 7500 kg. Det betyder att man behöver bränna/använda upp 7500 kalorier mer än vad man konsumerat.
  • Kroppen använder upp/bränner en del kalorier varje dag genom att bara upprätthålla livsnödvändiga kroppsfunktioner såsom andning, hjärnaktivitet, hjärtslag, och upprätthållande av muskelmassa (exklusive rörelse från träning och dagliga rörelser)
    • Detta basala aka grundläggande energibehovet kallas TDEE = Total Daily Energy Expenditure. Räkna ut ditt TDEE >
    • TDEE brukar variera på faktorer såsom på kroppsvikt, längd, och muskler på kroppen. Det betyder att någon som är större, väger mer, och har mer muskler har en högre TDEE än någon som är kortare, väger mindre, och inte har så mycket muskler.
  • Utöver det basala energibehovet, så bränner kroppen också kalorier när den utför rörelser (att gå, springa, träna, lyfta armen, gå i trappan, osv).
  • Den totala mängd energin (kalorier) man bränner per dag är alltså sin TDEE + de kalorier som bränns när man rör sig varje dag
  • Muskler väger mer än fett, så om du tränar och har mycket muskler så är det absolut något att ha i beräkning.

Hur funkar 1200 kalorier per dag metoden?

Exempel på hur 1200 kalorier på en dag kan se ut >

Att äta 1200 kalorier per dag fungerar för att dem allra flesta bränner mer än 1200 kalorier per dag. Och om man då bara äter 1200 kalorier per dag så innebär det att man hamnar på ett kaloriunderskott varje dag. Det kommer över tid göra att kroppen bränner fett för energi, och man går ner i vikt.

Ligger man till exempel på ett underskott av 500 kalorier per dag, så har man efter 15 dagar bränt 7500 fler kalorier än vad man konsumerat, vilket är ett kilogram i viktnedgång. Sen får man tänka på att vikten fluktuerar mycket beroende på vattenvikt, hormoner och annat såsom muskelmassa. Men grundprincipen gäller.

Anledningen varför man inte rekommenderar 1200 kalorier till alla är eftersom 1200 kalorier är väldigt lite. En ”vanlig” vuxen, lång, man kan till exempel lätt bränna 2500 kalorier per dag (om inte mer). Om en sådan man då helt plötsligt börjar äta 1200 kalorier per dag så kan underskottet vara så stort att han får hälsoproblem på grund av näringsbrist. Men detta gäller inte bara män, utan kvinnor också såklart. Därför rekommenderas 1200 kalorier per dag metoden framförallt till individer som inte är så långa i längden och som inte rör sig eller tränar så mycket.

Varför räkna kalorier för att gå ner i vikt?

Det ger självklart en bättre översikt om man loggar och räknar kalorier. Då kan man systematiskt gå ner i vikt och kontrollera sin vikt genom att både spåra hur många kalorier man konsumerar, och hur många kalorier man bränner (genom att bära trackers såsom Fitbits, Huawei klockor, eller Apple Watch).

Så, om man är en person som tycker om att mäta saker, kontrollera sin fysik, och använda data och siffror, så kan det vara en effektiv och rolig metod att räkna kalorier för att se till att man hamnar på ett underskott.

Jag tycker personligen att det är jättekul att tracka, göra grafer, och experimentera med min vikt och kaloriintag (lite som hur det är att spåra min ekonomi med massa tabeller och grafer). Och det är en metod som visat sig fungera för mig gång på gång, utan att jag utvecklat ohälsosam relation till mat.

Däremot, om du är någon som har lätt för att utveckla ätstörningar och dylikt så är det möjligt att den här metoden inte är så bra för just dig. Det kan bli ett för stort fokus på kalorier, och för lite fokus på att hålla god hälsa.

Gå ner i vikt utan att räkna kalorier

Man kan absolut gå ner i vikt utan att räkna kalorier. Det som räknas är att man som sagt bränner fler kalorier än vad man konsumerar, och det kan man absolut göra utan att räkna och logga kalorier.

Om man går från att äta mycket kaloririk och onyttig mat, i kombination med lite daglig aktivitet, till att äta väldigt nyttig och kalorisnål mat, i kombination med ökad daglig aktivitet, så brukar det räcka för att gå ner i vikt.

Men det finns också en risk med att gå ner i vikt utan att räkna kalorier. Det kan bli så att man får i sig för lite kalorier för att man inte har koll på hur mycket man får i sig. I såna fall kan det vara bättre att räkna kalorier så att man ser till att man får i sig tillräckligt mycket. Dem flesta appar för kaloriräkning (t.ex. Lifesum och MyFitnessPal) spårar också näringsvärden, så att du till exempel kan se om du fått i dig tillräckligt med protein eller vitaminer och mineraler.

bästa appen för att räkna kalorier

Den bästa appen för att räkna kalorier är Lifesum, enligt mig.

Varför Lifesum är den bästa appen för att räkna kalorier med:

  • Appen har ett väldigt snyggt och lättanvänt gränssnitt
  • I databasen finns det massor med svenska maträtter och produkter sparade
  • Du kan sätta vikt-mål och får en snygg progress-bar som är motiverande
  • Förutom kalorier och mat kan du också logga vikt, kroppsmått och mer
  • Du får massor med bra grafer över tid, som är intressant att kolla på

Min erfarenheter

Jag har flera gånger i mitt liv ätit 1200 kalorier per dag för att gå ner till önskad vikt. Och det har fungerat varje gång. Lite bakgrund: Jag 165 cm och min dagliga TDEE (det min kropp bränner utan träning/daglig rörelse) är ungefär 1250-1350 kalorier per dag. Så, 1200 passar min kroppsbyggnad. Utöver att räkna kalorier så kombinerar jag alltid viktnedgång med träning och hälsosam kost.

Jag loggar allt jag äter i appen Lifesum, och jag äter så nyttigt jag kan (mycket grönsaker, vatten, och näringsrik mat). Jag håller mitt intag till ca 1200 kalorier per dag. För att mäta hur mycket kalorier jag bränner varje dag så använder jag aktivitetstrackers såsom Fitbit eller Apple Watch klockor.

Om jag känner mig svag eller mår dåligt så äter jag helt enkelt mer. Jag använder alltså 1200 kalorier som en riktlinje, men lyssnar alltid på min kropp mest.

En metod som fungerar väldigt bra för mig i kombination med detta är intermittent fasting, vilket betyder periodvis fasta. Jag äter alltså inget efter middag, och ingen frukost, och fastar istället dem timmarna (16 till 21 timmar fasta). Utöver det hjälper det mig också att äta två stora måltider per dag, istället för 3 små, då jag gillar att känna mig väldigt mätt efter en måltid.

Så för mig fungerar metoden superbra och passar min vikt och aktivitetsnivå. Men som sagt, det är viktigt att känna efter själv om det passar en, eller om man bör kolla efter en annan metod.

Jag tycker förövrigt inte att vikt behöver vara ett superkänsligt ämne. Det är som det är, och våra kroppar är som dem är. Jag tar inte min vikt så personligt, det är som längden på mitt hår. Det bara är, och det går att ändra på om man vill. Så länge man mår bra och är hälsosam så är det bra.

Lämna ett svar