Dagliga rutiner & vanor – För att må bra och nå mål

You are currently viewing Dagliga rutiner & vanor – För att må bra och nå mål

De dagliga rutiner och vanor man har är det som lägger grunden till vår framgång, vår hälsa, och om vi når våra mål eller inte. Det är väldigt viktigt att få in bra dagliga rutiner för att må bra. I den här artikeln kommer jag även ge exempel på rutiner och vanor som är bra att ha.

Jag tror starkt på att det är små vanorna och rutinerna som vi gör varenda dag, vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år, som formar oss till dem människor vi är och kommer vara. Och då menar jag såväl dem bra, och dem dåliga vanorna.

Relaterat: Atomic Habits (James Clear) – Framgång genom små vardagliga rutiner

Vilka vanor har du?

Dem flesta av våra vanor och rutiner är omedvetna, inlärda, och inrotade. Vi har fått dem från barndomen, vänner, föräldrar, och andra runt omkring oss. Det är också lätt att glida in i nya vanor utan att man ens är medveten om det. Det kan göra att vardagen går som på rutin, som att leva lite som en zombie.

För att fixa sina vanor, måste vi först börja med att kolla på vilka vanor vi redan har idag. Ett sätt att ta reda på dina vanor och rutiner är helt enkelt att skriva ner vad du gör under en typisk dag i ditt liv, från att du vaknar, till att du lägger dig.

Ett exempel på en morgonrutin kan vara:

  • Vaknar
  • Tar upp mobilen och stänger av alarm
  • Kollar på sociala medier
  • Kollar på nyheter
  • Går till badrummet
  • Borstar tänderna
  • Tvättar ansiktet
  • Hudvårds-rutin
  • Daglig vägning
  • Loggar vikt i app
  • Dricker ett glas vatten

Evaluera befintliga vanor

Efter att du har skrivit ner dina vanor, så kan du börja ranka dem i positivt (+), negativt (-), eller neutralt (=). Om en vana är en bra eller inte för dig beror på vilka mål du har och vilken människa du vill vara. Men den här övningen är bra för att ta reda på vilka rutiner som du kan ta bort, byta ut, eller utöka.

Exempel på en evaluerad morgonrutin:

  • Vaknar (=)
  • Tar upp mobilen och stänger av alarm (=)
  • Kollar på sociala medier (-)
  • Kollar på nyheter (=)
  • Går till badrummet (=)
  • Borstar tänderna (+)
  • Tvättar ansiktet (+)
  • Hudvårds-rutin (+)
  • Daglig vägning (+)
  • Loggar vikt i app (+)
  • Dricker ett glas vatten (+)

Så, till exempel från ovan evaluerad morgonrutin, så kan man tänka sig att man kan eliminera ”Kollar på sociala medier” på morgonen. Om man nu tycker att det inte är den typen av person man vill vara.

Exempel på dåliga vanor

I föregående övning så kanske du också upptäckte att du har en del dåliga vanor som du vill bli av med. Och som sagt, så är värderingen om en vana som bra eller dålig beroende på dina egna mål.

Men sen finns det ju vanor som är direkt skadliga för ens hälsa, även om de stämmer överens med en bild vi vill ha av oss själva, eller om vi är neutrala till det. Här är i alla fall några exempel på generellt dåliga vanor ifall det kan vara svårt att upptäcka själv.

  • Röka
  • Snusa
  • Ta droger
  • Sova för lite
  • Dricka för mycket alkohol
  • Äta för mycket ohälsosamt
  • Spendera för mycket tid på underhållning (sociala medier, TV-tittande, dataspel)
  • Få i sig för mycket koffein
  • Ta ut stress och negativa känslor på andra människor (sin partner eller familj)
  • Klaga för mycket

I den ideala världen hade ingen människa gjort några ”dåliga” vanor alls. Men vi lever ju i en verklighet där vi människor inte är perfekta robotar. Och det är okej. I min mening är det okej att ha några dåliga vanor, så länge man är medveten om dem. Jag har själv flera dåliga vanor som jag vet att jag skulle kunna sluta med, men det är också alltid en övervägning man gör själv.

Sen behöver inte målet vara att bli den perfekta människan. Målet kan vara att bara ha tillräckligt många bra vanor för att man ska må bra. Sen kan dem dåliga vanorna också få finnas där, men som en minoritet. Så länge det positiva överväger det negativa så ligger man ju på den bra sidan av skalan.

Vilka bra vanor och rutiner ska du börja med?

För att ta reda på vilka dagliga rutiner och vanor som du kan införa för att må bra och känna dig nöjd, så behöver du först tänka på vem du vill vara.

Vem vill du vara? Vad för typ av person vill du vara? Hur ser ditt ideala jag ut? Vad sysslar du med? Hur äter och tränar du? Hur socialiserar du? Vad stoppar du in i kroppen? Vilka tankar går du runt med varje dag? Hur ser du ut? Hur beter du dig?

Det är svåra frågor, men som man måste tänka på om man har önskan att bli en bättre version av sig själv. Var ärlig mot dig själv om vad du vill och hur ditt mest autentiska du är.

Efter att du har bestämt dig för vem du vill vara och vad du vill uppnå, så kan du börja bestämma nya vanor och rutiner som stämmer överens med din drömversion av dig själv.

Exempel på dagliga rutiner för att må bra

  • Bädda sängen
  • Tvätta ansiktet
  • Borsta tänderna
  • Drick ett glad vatten efter att du vaknat
  • Ta en promenad utomhus
  • Läs ett kapitel från en bok du tycker om
  • Ät en grönsak
  • Gå till gymmet
  • Träffa någon du bryr dig om
  • Gör något du tycker är kul
  • Meditera
  • Träna yoga
  • Öppna fönstret och ta fyra djupa andetag
  • Stretcha
  • Byt om till fina kläder
  • Lyssna på en bra låt
  • Dansa
  • Gör något kreativt (måla, skapa, skriv)
  • Skriv dagbok
  • Uppkalla känslan av glädje inombords
  • Öva på tacksamhet

Individuella bra dagliga rutiner

Utöver dem mer generella bra rutinerna som dem allra flesta hade mått bättre av, så finns det troligtvis dagliga rutiner som är bra för just dig. Här kommer några exempel på att hjälpa dig in i tankebanan.

Om du vill bli…

konstnär kan bra dagliga rutiner vara:

  • Måla
  • Skapa något
  • Brainstorma en idé
  • Hitta ett konstverk som inspirerar dig

musiker kan bra dagliga rutiner vara:

  • Spela instrument
  • Öva på att mixa
  • Nätverka med någon
  • Hitta en inspirerande låt

atletisk kan bra dagliga rutiner vara:

  • Jogga
  • Ta en promenad
  • Spring
  • Besök gymmet

författare kan bra dagliga rutiner vara:

  • Skriv en artikel eller kapitel
  • Läs ett kapitel
  • Testa en ny skrivstil

Ni ser, vad som är bra rutiner för en själv beror mycket på sina egna mål.

Så, lär känna dig själv, och börja bete dig varje dag som den person du vill vara! Sen över tid, så kommer du ha blivit din ideala version av dig själv.

Lämna ett svar