3 sätt att skriva dagbok för att må bra

You are currently viewing 3 sätt att skriva dagbok för att må bra
Bild av: Jan Kahanek

Det finns många sätt du kan skriva dagbok för att må bra. Att skriva om sina tankar, känslor, och sitt liv kan vara väldigt terapeutisk och öka ditt välmående. Här är några sätt du kan skriva dagbok på för att må bra.

Relaterat: Att skriva dagbok – Tips på saker att skriva & appar

1. öva på tacksamhet

En av dem mest effektiva sätten att skriva dagbok på för att öka sitt välmående är genom att skriva om vad man är tacksam för. På engelska kallas det gratitude-övningar.

Du sätter dig helt enkelt ner och radar upp allt du kan tänka dig i ditt liv som du är tacksam för. Det kan vara specifika saker som du är tacksam för att du fått eller uppnått, eller så kan det vara allmänna saker såsom tacksamhet för att du lever och är frisk. Det finns inget för litet eller för stort.

När man explicit uppmärksammar det man är tacksam för att man har, så känner mig sig nöjd, tillfredsställd, glad, lyckosam, och mindre stressad.

Du kan till och med ha en specifik dagbok ägnat åt endast tacksamhet, en så kallad ”tacksamhetsdagbok”.

Ett bra tips är att försöka skriva i den regelbundet, till exempel varje morgon tillsammans med morgonkaffet, eller varje kväll innan du går och lägger dig. Och desto fler gånger du gör det, desto lättare kommer du ha för att kalla på känslan av tacksamhet när som helst under dagen, även när du inte skriver dagbok.

2. Repetera positiva affirmationer

Ett annat sätt att skriva dagbok på för att må bättre är att öva på att nöta in positiva affirmationer, som får en att tro bättre och gladare saker om sig själv och världen.

Affirmationer är påståenden man över på att säga till sig själv tills man tror på det. Det här fungerar eftersom allting vi tror om oss själva och världen är inlärt, och går också att ändra på. Vi kan med andra ord medvetet välja vad vi vill tro om oss själva och världen.

Om man vet att man mår dåligt över vissa trosuppfattningar man har om världen eller sig själv, så kan det hjälpa att skriva dagbok för att öva på positiva affirmationer istället. Till exempel, om du mår dåligt för att du tror att du är misslyckad i livet, kan du istället börja öva på att säga till dig själv att du är precis där du bör vara i livet. Eller att allt du vill ska hända är påväg att hända.

Det spelar egentligen inte jättestor roll om det man tror är sant eller inte, utan det som spelar roll är om det man tror om sig själv och världen gynnar en eller inte.

Sättet du gör det här på i praktiken är:

  1. Kom på vad för trosuppfattning du har om dig själv eller världen som du vill ändra på (det kan vara en limiting belief t.ex.)
    1. Exempel: Jag kan inte skaffa vänner för att alla tycker att jag är konstig
  2. Kom på ett alternativ positiv trosuppfattning/affirmation.
    1. Exempel: Jag träffar väldigt ofta människor som accepterar och tycker om mig för den jag är
  3. Öva på att säga och skriva ner din nya uppfattning/positiva affirmation i din dagbok, om och om igen. Minst 4-5 gånger, och försök att verkligen tro på det varje gång du repeterar det.
  4. Över tid så kommer det kännas mer och mer naturligt, tills det en dag blir din nya tro om dig själv eller världen

3. Beskriv ditt ideala jag

En sak som många människor mår bra av, är att se sig själva i det mesta positiva ljuset som går. Ett sätt att göra det på är att visualisera sig själv i den bästa versionen av sig själv.

Om du fick drömma helt fritt, hur hade ditt bästa du varit som person? Hur hade du agerat? Hur hade du betett dig? Vad hade du gjort för handlingar i världen?

Det bästa med den här övningen är inte bara att du mår bättre av att se dig själv i ett så positivt ljus, utan den bästa effekten av övningen är att den antagligen kommer få dig att börja bete dig på det sättet som du önskar. Desto mer du repeterar för dig själv vem du vill vara, desto oftare kommer du börja tänka på det även utanför tiden du skriver om det. Och med tiden, så kommer ditt beteende matcha ditt ideal mer och mer.

Det är som ett lifehack på hur du blir en version av dig själv som du själv har valt och format. Och det mår bra man bra.

Lämna ett svar