Vad är meditation?

Meditation är en övning där man tränar upp sin förmåga att vara helt närvarande i stunden och kunna kontrollera sina tankar, känslor och reaktioner. Man använder olika tekniker såsom mindfulness, eller att man fokusera på ett specifikt objekt, tanke eller aktivitet.

Resultatet blir att man blir mentalt vaken, högt medveten om nuet, och emotionellt lugn och stabil.

Man lär sig släppa alla ovälkomna tankar och känslor. Det låter kanske omöjligt, men det är det inte. Det går att lära sig att släppa all oro och grubbel om framtiden, och ångest och irritation från något som hänt tidigare. Egentligen är det verkligen bara nuet som vi har. Därför är det så värdefullt att lära sig vara i nuet.

Läs också: Vad är positiva affirmationer? Hur det fungerar & exempel

Table Of Contents

Effekter av meditation

Dem vanligaste effekterna av meditation är att det hjälper mot depression, stress, och ångest. Och att det ökar självmedvetenhet och förmåga att kontrollera sin uppmärksamhet.

Min personliga erfarenhet av att öva på meditation inkluderar alla ovan nämnda fördelar. Jag började meditera till största del för att försöka bota nedstämdhet och ångest. För mig har det hjälp otroligt mycket och jag tyckte att jag redan efter 2-3 veckor av daglig meditation (och självstudier) lärde mig hantera min ångest och slutade vara nedstämd. Jag är nu en mycket gladare person. Nog gladare än jag varit på många, många år.

Kan man få negativa effekter av meditation?

Ja, det kan man. Detta eftersom alla effekter man får av att meditera är personliga. Dem allra flesta upplever dock positiva effekter, men det finns rapporterade fall av obehagliga upplevelser. För vissa så kan meditation öka ångest, rädsla, och ändra en persons sätt att se på sig själv och världen. Detta var mest förekommande bland utövar som hade hög nivå av repetitiva negativa tankemönster (Läs mer här (referens): ”Unpleasant meditation-related experiences in regular meditators”). Detta skriver jag inte för att skrämma någon, utan för att det är viktigt att vara ärlig. Gör bara det som känns bra för dig personligen och var uppmärksam i vad som händer i din kropp och ditt sinne.

Hur mediterar man?

Det finns olika sätt att meditera. Du behöver inte ens sitta ner, eller blunda, eller fokusera på att inte tänka något (vanliga förutfattade meningar). Du kan meditera medan du promenerar, medan du diskar, medan du tränar yoga eller springer. Du kan meditera genom att fokusera på att tänka en specifik sak eller känna en specifik känsla (du behöver inte lära dig vara helt tom i huvudet). Du kan också om du vill, sitta ner med korsade ben, blunda, och bara andas utan att tänka något.

Jag skulle tipsa nybörjare att börja med guidade meditationer. Guidade meditationer är lärarledda meditationer på video, ljudinspelning, eller ledda i verkligheten.

Du kan enkelt guidade meditationer genom att ladda ner appar såsom ”Headspace”, söka på internet (Google eller YouTube), eller betala för skolor/träningscenter/lärare.

Jag har själv testat en mängd olika saker och vissa har fungerar, vissa inte. Så testa vad som funkar för dig personligen. För mig fungerade t.ex. inte appen Headspace och jag gillar inte att försöka att inte tänka på något. Utan jag tycker om att kolla på videos, med en lärare, i en fin miljö, och att istället öva på att koncentrera mig på något. Jag använder främst Alomoves som är en yoga, mindfulness, och hälso-plattform.

Behov av nuet i vårt moderna samhälle

Hur ofta spenderar du tid på att bara vara? Utan några tankar alls? Och utan att få någon extern stimuli?

Att lära sig bara vara i stunden, utan att grubbla om framtiden eller dåtiden, är väldigt bra för sin mentala hälsa.

Dem flesta av oss som lever med internet går sällan i långa perioder utan några tankar. Vi har konstant tankar i huvudet. Antingen om något vi är orolig för i framtiden, eller så grubblar vi på något som har hänt redan, eller så upplever vi negativa känslor över något i stunden.

Dessutom är det många som nästan aldrig går en längre stund utan någon form av stimulans utifrån. Man använder konstant mobilen, datorn, eller kollar på TV för att få stimulans. Så fort man får en ledig minut så tar man upp mobilen och kollar på sociala medier, eller lägger sig på soffan och kollar på Netflix, eller slår upp datorn och läser nyheter.

Meditation hjälper dig hitta tillbaka till ett (enligt mig), mycket naturligt mänskligt tillstånd. Människan existerar i nuet och behöver inte alltid vara bombarderad av yttre stimuli och andra människors tankar, idéer och åsikter.

Låt dig själv öva på att bara vara dig. På att lyssna på din inre intuition, på att inte konstant vara mottaglig för vad andra människor skriver och skapar.

Vad är det man gör egentligen när man mediterar?

I grunden handlar meditation om att öva upp sin förmåga att kontrollera sin hjärna och vad man fokuserar på. Man lär sig kontrollera och styra sina tankar, och fokusera på det man vill fokusera på. Annars är det lätt att spontana tankar som uppstår i vår hjärna styr oss, än tvärtom.

Inom Buddhistisk lära kallar man den tänkande hjärnan för något i stil med ”the jumping monkey”. Det är en metafor för hur tankar bara hoppar fram och tillbaka, vilda, kaosartade, och ibland icke-rationella. Om man inte lär sig styra sina tankar så är man slav till sådant tankemönster. Men genom meditation lär man sig styra ”dem hoppade aporna”. Man kan ge sina tankar ett uppdrag att göra – något specifikt att fokusera och tänka på. Och desto mer man över desto bättre blir man på detta.

I slutändan styrs du inte längre av dina tankar. Det är istället du (ditt medvetande) som styr vad du ska tänka på, om du vill tänka på det.

Det är att säga farväl till ofrivilliga tankar i form av ångest eller oro, det är att slippa behöva grubbla på något som hänt förr i tiden som gör dig irriterad/arg/upprörd. Du kan släppa det förflutna som inte längre finns, och slipper vara fast i en framtid som inte än har hänt. För det finns egentligen bara nuet. Det enda vi har i nuet. Och därför är det bäst att lära sig leva i nuet.

Meditation inom Buddhism & Hinduism

Meditation har historiskt sett varit förekommande i många olika religioner. Mest omtalat är meditation i relation till Buddhism och Hinduism.

Inom religiösa kontexter så används meditation främst för att komma i kontakt med människan spirituella/andliga sida. Genom meditation kan man bli mindre fast vid vår fysiska världen, och få förmågan att se den större bilden. Det är oftast genom meditation som spirituella ledare och religiösa ledare (såsom Jesus och Buddha) kommer fram till insikter om livet och världen. Inom Hinduism är det även traditionellt att utöva yoga. I yoga använder man också andning och meditation för att komma i djupare kontakt med sig själv och nuet.

Men utövandet av meditation och mindfulness behöver inte vara religiöst på något sätt.

Idag används meditation mycket i icke-religiösa och icke-spirituella kontexter såsom inom företagande och hälsa. Det är mer vanligt att man kallar meditation för ”mindfulness”, som varit en stor trend i Sverige under dem senaste åren.

Tips på böcker och resurser för personlig utveckling

Vissa av nedan länkarna är affiliate länkar för Amazon, men min ärliga rekommendation.

Det här är mina favoritkällor som jag har använt mig av för att lära mig, studera, och utveckla min kunskap om spiritualitet, mindfulness, och att leva i nuet.

Böcker

Läs också: Atomic Habits – Hur dina dagliga vanor leder till framgång

Podcast

På min att-läsa lista

Några böcker som jag inte har läst än men som alla säger är riktigt bra:

Wendy Zhou

UX/UI designer. Skriver om sidoprojekt, design, teknik, privatekonomi och cyberpunk. Kontakt: wendyzhou.design@gmail.com

Lämna ett svar