Vad är periodisk fasta (16:8)? Är det bra för kvinnor också?

You are currently viewing Vad är periodisk fasta (16:8)? Är det bra för kvinnor också?

Periodisk fasta (på engelska intermittent fasting), innebär att man går längre perioder utan att äta, aka att man fastar. En periodisk fasta med 16:8 metoden, innebär att man fastar i 16 timmar per dygn, och äter under 8 timmar per dygn. Periodisk fasta är bra för både kvinnor och män.

Relaterat: Vad är kaloriunderskott?

Vad är periodisk fasta? Exempel

Periodisk fasta innebär att man går en längre period utan att äta eller konsumera kalorier. Med en “längre period”, menar man generellt mer än 3-5 timmar. Detta är eftersom metaboliska förändringar av att vara i fasta börjar ske efter 3-5 timmar efter att man ätit.

Fasta har historiskt varit en del av många religioner, då man ibland fastar i flera dygn. Men under dem senaste åren har periodisk fasta (intermittent fasting) blivit en populär hälsotrend. 

När bryts en fasta?

Man bryta fastan när man börjar äta igen. Men det finns också frågor kring hur många kalorier man kan konsumera innan fastan bryts. Svaret på den här frågan är kontroversiell. Vissa menar på att även 1 kalori bryter fastan, men generellt efter de studier och artiklar jag läst, så tror jag att gränsen ligger någonstans runt 45 kalorier. Så att få i sig några få med sitt tuggummi eller tandkräm borde inte vara något man stressar över.

Det låter som att jag skämtar kanske, men i forum så ser man hur folk har diskussioner kring om tandkräm bryter fastan. Jag tycker inte man behöver gå så in på detalj, då det inte är hållbart i längden.

Vad är periodisk fasta bra för?

Viktminskning

Periodisk fasta kan vara en effektiv metod för att gå ner i vikt, och bibehålla en vikt över tid. Det är för att det begränsar antal kalorier man hinner konsumera under ett dygn, och låter även kroppen bränna all mat man konsumerat under dagen, och när magsäcken är tom, så börjar kroppen bränna fett för energi. 

Mental hälsa

Studier har även visat att periodisk fasta har massvis med andra hälsoeffekter såsom till exempel för mental hälsa. Periodisk fasta bidrar till “improved alertness, mood, subjective feelings of well-being, possibly improving overall symptoms of depression, and boost cognitive performance”.

Förebyggande mot sjukdomar och längre liv?

Det finns studier som pekar mot att periodisk fasta skulle vara bra för att förebygga sjukdomar såsom diabetes typ 2, hjärt och kärlsjukdomar, vissa sortres cancer, och sjukdomar relaterat till hjärnan. Men dessa studier är dock inte tillräckliga än för att säger med säkerhet att så är fallet. 

Spara pengar

Det här är halvt på skämt och halvt inte. Men att fasta gör generellt att du äter färre måltider vilket gör att du spara pengar! Men det finns väl bättre sätt att spara pengar på än att äta mindre. Fast det är ju en positiv konsekvens man får på köpet.

Slipper tänka så mycket på mat

Det här kanske också kan låta som ett skämt. Men helt ärligt tycker jag att periodisk fasta lyfter en massa tankeenergi från mig som jag brukade lägga på att tänka på mat och nästa måltid. Om man istället äter frukost till lunch och sen bara en måltid till så slipper man tänka på lunchmatlådan osv.

Risker & sidoeffekter

Det finns dock vissa potentiella risker som kan komma med periodisk fasta (som med alla andra livsstil). 

När man börjar med periodisk fasta så är det vanligt att man känner sig hungrig, svag, och trött. Det är naturligt eftersom man ändrar på sitt ätmönster. Men detta går över när kroppen har blivit van. Det är därför det kan vara effektivt att börja med en kortare fasta (t.ex. 16:8, innan man fortsätter med svårare fasta som 20:4, om man nu vill det).

Vissa människor blir även så hungrig under sin fasta att de istället överäter under “feeding-window”, aka dem timmar man äter. Det kan göra att man istället konsumerar mer kalorier än innan och inte går ner i vikt, eller till och med går upp i vikt. Men resten av hälsoeffekterna får man nog i alla fall.

I vissa studier med djur, så pekar det mot att periodisk fasta skulle kunna ha en negativ effekt på honlig fertilitet. Jag vill dock markera att detta endast har hittats i studier av djur och dessutom är det inte bevisat. Men det kan vara bra att veta ändå. Det innebär att det kan vara så att det är bättre för kvinnor att köra på kortare periodisk fasta, än längre.

Om du har ätstörningar sedan innan så kan periodisk fasta trigga något liknande, då det innebär kontroll av mat och kaloriintag. Så om du vet med dig att du kan ha fallenhet för ätstörning så kanske inte detta är en bra sak för dig att testa.

16:8 metoden

Den vanligaste formen av periodisk fasta, för hälso och vikt-relaterade skäl, är 16:8 metoden. Det innebär att man går 16 timmar per dygn utan att äta, och äter under resterande 8 timmar av dygnet. I dem 16 timmarna ingår de timmar man sover.

16:8 metoden för periodisk fasta är antagligen den populäraste eftersom den är ganska mild och lätt för dem flesta att ta till sig. Det räcker oftast med att skippa frukost och inte äta efter middag. 

Exempel av periodisk fasta 16:8 på en dag

  • Låt till exempel säga att man äter klart sin middag klockan 19:30. Då börjar man sin fasta vid 19:30. 
  • Sedan äter man ingenting efter middagen, och går och lägger sig. 
  • Man vaknar kanske runt klockan 8:30 nästa dag. Då har det redan gått 13 timmar av fastan. 
  • Håller man sig till 11:30 utan att äta mat eller konsumera mer än bara några få antal kalorier, så har man fastnat i 16 timmar!

Väldigt enkelt, och lätt för dem flesta att följa.

Tips!

Här är några av dem bästa tipsen jag har för periodisk fasta.

  • Börja med 16:8 metoden innan du hoppar på längre fasta. Några andra populära är även 18:6 (fastar 18 timmar, äter under 6 timmar) och 20:4 (fastar 20 timmar, och äter under 4 timmar). Sen finns det extrema fastare som går 2 dygn utan att äta för att gå ner i vikt eller som en rolig utmaning. 
  • I början kan det vara effektivt att använda sig av appar där du loggar in när du senast åt, och som tydligt räknar tiden åt dig. 
  • Jag tycker att det är lättast att bara inte äta frukost och inget efter middag, då slipper man räkna på timmar varje dag.
  • Tänk långsiktigt! Periodisk fasta är något som är väldigt hållbart att göra i flera år, om inte hela livet. Så välj en metod eller tidsintervall som är hållbar för dig.
  • Om du är sjuk eller mår dåligt, var snäll mot dig själv och bryt fastan för den perioden! Hälsan går först.
  • Drick te och kaffe under de timmar du fastar för att stilla hungern.

Relaterat: 1200 kalorier per dag för viktminskning – Min erfarenhet

Lämna ett svar