Så kan du bli av med katastroftankar
Image by Simon Migaj

Så kan du bli av med katastroftankar

Att ha katastroftankar innebär att man har tankar om framtida negativa scenarion (worst-case scenarios). Såna tankar kan göra att man känner sig deprimerad, ledsen, orolig, eller får ångest. Men som tur är finns det sätt att bli av med katastroftankar så att man kan bli lyckligare.

Obs! Jag är ingen utbildad psykolog, utan detta är vad som funkade för mig och vad jag har lärt mig från egna erfarenheter. Jag vill dela med mig av det jag kan för att hjälpa andra att också bli av med ångestfyllda tankar. Om du mår väldigt dåligt så rekommenderar jag verkligen att besöka en psykolog eller terapeut som kan hjälpa dig på vägen.

Läs också: How to Use Positive Affirmations for Anxiety

Om katastroftankar

Katastroftankar är jobbiga för oss för att vår hjärna inte kan skilja på vad som är en verklig situation och vad som bara är en tanke/fantasi. Detta är på grund av att både verkliga händelser och fantasier sker som hjärnaktivitet i hjärnan, och vår hjärna kan inte skilja på vad som är vad. Har vi konstant katastroftankar kan det leda till generaliserat ångestsyndrom.

Tänker vi glada tankar, så blir vi glada.

Tänker vi negativa tankar, så blir vi nedstämda.

Tänker vi på hemska scenarion, så tror hjärnan att det har hänt. Och vi får då negativa emotioner i respons till tanken (rädsla, oro, ilska, ledsamhet, svartsjuka osv).

En viktig sak att inse är att det finns en oändligt möjliga framtida händelser som kan ske. Så varför fokusera på den värsta som kan hända? Det är inte ens det mest sannolika fallet som kan hända. Så, varje gång du blir medveten om att du fastnat i en katastroftanke kan du påminna dig själv om att detta bara är en av oändligt möjliga scenarion. Och att du kan släppa det för det finns inget mening att tänka på det. Det gör dig bara olycklig att fastna i sånt.

Vad vi kan göra mot katastroftankar

Det vi kan göra för att motverka katastroftankar är då att…

  1. Ändra vårt tankemönster från worst-case-scenario, till good-case-scenario. Vi kan omprogrammera vår hjärna och sättet vi brukar tänka på med hjälp av meditation, affirmationer, och att bygga nya sätt att tänka på (genom övning).
  2. Lära oss bli medveten om vilka tankar vi har och styra våra tankar. Om vi inte är medvetna om att vi upplever en katastroftanke så kan vi inte hindra vår hjärna från att fastna i tanken. Men om vi kan lär oss att bli medvetna om våra tankar så kan vi känna igen en katastroftanke när den kommer, och byta ut den mot en annan tanke istället innan vi upplevt dem negativa emotionerna till tanken.

3 Bästa Metoderna för att bli av med katastroftankar

Det här är dem 3 metoder som har funkat väldigt bra för mig.

1. Gå till Psykolog/terapeut

Om du är väldigt nedstämd eller deprimerad så är det en bra idé att först prata med en psykolog eller terapeut. Att ha mycket katastroftankar och lätt fastna i dem kan lätt påverka ens övergripande humör till det sämre. Psykologer och terapeuter är utbildade för att hjälpa människor handskas med mörka tankar och känslor. Om du är en ungdom kan du gå till ungdomsmottagningar, men annars kan man få tag på psykologer och terapeuter via vårdcentraler, hälsoaappar och olika centren.

Det kan vara väldigt skönt att prata med någon som officiellt är där för att just lyssna och hjälpa dig. Det kan kännas svårt att vara helt öppen eller vara bekväm med att ta tid från vänner, partner eller familj. Så då kan professionell hjälp vara mycket bättre.

Tänk även på att alla psykologer och terapeuter är olika. Dem har alla sina egna metoder och personligheter. Och precis som med alla mänskliga relationer så klickar det ibland, och ibland inte. Om du tidigare har testat men det inte fick den hjälp du behövde så kan det vara så att den personen s om du fick hjälp från inte var rätt för dig. Då skulle jag tipsa om att helt enkelt testa någon annan!

2. Andningsövningar för att lugna kroppen

Om du upplever att du redan har ångest och oro så kan du först behöva lugna kroppen innan du kan lugna sinnet. Om pulsen är hög och din kropp är på flight-or-fight mode så kommer det bli svårt att kontrollera vart dina tankar far.

En enkel andningsteknik att testa är att:

  • Andas in och räkna till 4 långsamt
  • Pausa en 1-3
  • Andas ut och räkna till 4 långsamt

Gör detta minst 4-5 gånger och du kommer märka direkt hur din kropp lugnar sig. Gör det så många gånger som det behövs.

Ge dig själv sedan en reality-check och fråga dig själv ”Har jag det här problemet just nu?”. Om inte, så fortsätt påminna dig själv om det.

3. Meditatera & Skriv dagbok

Meditation är övningen att lära sig styra sina tankar och bli medveten om vad man tänker på. Detta är perfekt för dig som har katastroftankar då katastroftankar oftast är ofrivilliga och ibland fastnar man i dem utan att ens vara medveten om det. Det här är den metoden som hjälp mig allra mest med att hantera katastroftankar.

Genom att meditera har jag lärt mig att vara observant på vilka tankar som fyller mitt huvud. Då kan jag snabbt lägga märke till när jag fått en katastroftanke. Jag kan då observera tanken utan att engagera mig emotionellt.

När jag har upptäckt en negativ tanke så gör jag följande:

  1. Jag frågar mig själv: Händer det här just nu? Är det här ett problem jag har just nu? Om inte, så släpp det.
  2. Jag påminner mig själv: Det finns oändligt många möjliga framtida scenarion. Varför fokusera på den absolut värsta som kan hända? Sluta med det. Det gynnar dig inte alls.

Om du inte vet riktigt vad det är som ger dig ångest, bara att du är orolig för något i framtiden, så skriv dagbok! Att skriva dagbok är ett bra sätt att kolla in i sig själv och undersöka sina egna tankar. Skriv vad du känner och ställ sedan frågan ”Varför?”. Ställ frågan om och om igen tills du kommit till botten på vad du känner och varför.


Hoppas detta kunde hjälpa dig.

Wendy Zhou

UX/UI designer. Skriver om sidoprojekt, design, teknik, privatekonomi och cyberpunk. Kontakt: wendyzhou.design@gmail.com

Lämna ett svar